A STIHL motorfűrészeket két részre osztjuk: az egyik hagyományos gázosítóval, a másik az M-tronicos vagyis a gyújtás által vezérelt gázosítóval szerelt. (A régi 35-40 éves STIHL fűrészeket már nem részleteznénk)
A masinákat először keverékkel meg kell tankolnunk és láncolajat is kell bele tölteni az olajtartályba. A keverékről és a benzin minőségéről egy másik bejegyzésben lesz szó.
A motorfűrész indítása nagyon veszélyes művelet, mindig tartsuk be az ide vonatkozó előírásokat. A gépeket szilárd, nem csúszós talajon a gépkönyvek előírása szerint indítsuk. Semmiféle alkohol, olyan gyógyszer, aminek a leírása tiltja, ne adj Isten kábítószer fogyasztása TILOS!
A láncfűrészeket mindig az előírások szerint behúzott láncfékkel indítjuk (a kézvédőt előre lökve).
A fűrészt tegyük le a földre csúszásmentes helyre, lépjünk bele a fogantyúba, bal kezünkkel markoljuk meg a csőfogantyút és jobb kezünkkel határozottan rántsuk meg az indító fogantyút. Aki derékfájós vagy kényelmesen akarja indítani a gépet az a hátsó fogantyút a térdek vagy a combok közé szorítsa. Ha van a gépen dekompresszor szelep, akkor az indítás könnyítése érdekében nyomjuk be, ez az első munkaütem után kiugrik üzemi helyzetbe.
Néhány fűrészen találni kézi tápszivattyút (gumicumi) amit nyugodtan megnyomkodhatunk 8-10 esetben indítás előtt. Tévhit ellenében ez nem szivató, ezzel nem tudjuk túldúsítani (túlszivatni) a gépet indításkor. Amikor mindezzel megvagyunk kezdődhet az indítás:
1. Normál gázosítóval szerelt motorfűrészek indítása:
A gázkar behúzásával a kombi kapcsolót a hidegindító (szivató) helyzetbe hozzuk. A balkezünkkel a csőfogantyút, jobb lábunkkal a hátsó fogantyút nyomjuk lefelé. Kihúzzuk az indító zsinórt a szerkezet összekapcsolásáig, ilyenkor az indítózsinór megakad. Ezután határozott gyors rántással a zsinórt kihúzzuk.
Általában 4-5 rántás után a gép egyet „pöffenik”, ilyenkor maximum két esetben a hideg gépet még dúsíthatjuk. Dekompresszor alkalmazása mellett a „pöffentéskor” a szelep zár, ilyenkor újra be kell nyomni. Miután idáig eljutottunk a kombi kapcsolót a gázkarhoz nem nyúlva egyel feljebb, félgáz állásba tesszük.
A gépet ismét berántjuk (lásd feljebb) miután az felpörgött adunk egy gázimpulzust, ekkor a fűrész visszaáll a I., alaphelyzetbe. Alapjáraton jár, ezután a láncféket kioldjuk. Majd a gépet bemelegítjük és dolgozhatunk vele.
2. M-tronicos gépek:
Itt csupán annyi a változás, hogy a kombi kapcsolón nincs félgáz állás. A fentiekben írtakat alkalmazva (tankolás, láncfék stb…), készülünk neki az indításnak. A gép kombi kapcsolóját a szivató állásra kapcsoljuk és 3-5 rántás után általában a gép beindul. Miután a motor néhány másodpercig jár egy gázimpulzussal alaphelyzetbe állítjuk és járatjuk, melegítjük. Ezzel munkára kész a fűrészgép.
3. Napjainkban jelent meg az MS 500i típusú injektoros benzinbefecskendezéses gép. Ki szeretnénk hangsúlyozni, hogy az eddig megjelent különféle hangzatos, marketingfogásnak szánt, erre utaló jelek más márkáknál semmiképpen nem jelentenek üzemanyag befecskendezést pl.: air injekcion. Itt csak egy stop kapcsoló van, amivel a gépet leállítjuk. Kézi tápszivattyút kb. 7-szer megnyomjuk, majd az indító berendezés segítségével elindítjuk a gépet. Az előbbiek szerint bemelegítve dolgozhatunk a fűrésszel. Az üzemmeleg gépet leállítva újraindítani egységesen az I. állásba lehet behúzott láncfékkel.
Ne feledje, hogy a motorfűrészek indítása balesetveszélyes folyamat, mindig használjon megfelelő védőfelszerelést és tartsa be a balesetvédelmi előírásokat!
A szakszerű indítás után a Tisztelt Olvasónak már csak jó munkát tudunk Kívánni! Az oldalon lejjebb görgetve pedig meg tudja nézni a legkedveltebb STIHL motorfűrészeinket.