Nézzük először a télen is üzemelő gépeket. Itt a legfontosabb az erősen lecsökkent levegő hőmérséklet miatt a beszívott levegő előmelegítése, a gázosító jegesedésének megakadályozása. A belsőégésű motoroknál rendre találkozhatunk ezen probléma megoldásával. A gyárak ezt a forró henger vagy a kipufogó hőjének felhasználásával oldják meg. Van olyan – főleg személygépkocsiknál –, ahol a hőfokszabályzás termosztát segítségével automatikusan történik. A kisgépeknél ezt egyszerű téli-nyári átállítással oldják meg. A Stihl gyár +10 C fok alatti levegő hőmérsékletnél ajánlja a téli üzemmód bekapcsolását. Ez minden géptípusnál más és más, de általában nagyon egyszerű és ötletes megoldás. A forró henger felől lehetőség nyílik arra, hogy a beszívott hideg levegőhöz meleg levegő keveredjen. Ez az előmelegítés bőségesen elegendő ahhoz, hogy a gázosító, illetve a szívótorok ne jegesedjen el. A gyár egyértelmű jelekkel (napkorong, hópehely) utal a kivitelezésre, természetesen a gépkönyvek félreérthetetlen útbaigazítást adnak.
A legkisebb gépeknél előfordul, hogy nincs ilyen lehetőség, de ez is inkább a szezonális (pl. motoros szegélynyíró) masinákra vonatkozik inkább. A vevőszolgálati munka, a szervizelés során sokszor tapasztaljuk, hogy az üzemeltetők nem foglalkoznak ezzel a nem elhanyagolható dologgal. Ha télen nem hagyjuk, hogy a gép előmelegítse magának a beszívott levegőt, akkor munka közben teljesítménycsökkenést és egyéb más rendellenességet tapasztalhatunk, „elmehet” az alapjárat is. Fordított esetben nagyobb a gond. A nyári forróságban a téli üzemmódban hagyott géppel dolgozni nem szerencsés. A forró kánikulai levegőt még a henger hőjével tovább melegítve nagyon megnehezítjük a motor dolgát. Értelemszerűen ez a mulasztás a motor túlhevüléséhez vezethet. Láttam már olyan motorfűrészt, ami hosszvágásban a nyári kánikulában nem akart leállni, a motor öngyulladással tovább durrogott, hiába vették le a gyújtást. A végén kiderült, hogy a masina téli üzemben dolgozott a legnagyobb forróságban, és a legnehezebb munkában.
A téli hidegben végzett munka során fokozottan figyelni kell arra, hogy víz semmilyen formában (hó, jég, eső, pára) ne kerüljön a motorba, az ott üzemzavart okozhat. Sokan a forró gépet leteszik a mély hóba, ami beleolvad és az így keletkezett víz a légszűrőbe, a gyújtó berendezésbe kerülhet.
A tél „örömei” a vágóeszközöknél is okozhatnak meglepetéseket. A fára fagyott hó és jég fokozottan igénybe veszi a vágóeszközök élét. Ennek oka leginkább az, hogy a por, a föld, a kavicsok ráfagynak a kéregre, így a gépek kénytelenek azokat is elvágni. Ne is beszéljünk arról, amikor a felhalmozott rönkök összefagynak. Volt olyan, hogy traktorral, drótkötéllel próbáltuk szétrángatni az összefagyott rönköket. Célszerű lenne megvárni a fagy végét, de van úgy, hogy nincs rá mód, nincs rá idő. Az előbbi bekezdésben említett vágóeszköz kopás is elkerülhető lenne, ha nem sáros, jeges kérget kellene átvágni. Ilyenkor az élezés aránytalanul sok időt rabol el. Kézenfekvő megoldás lenne a kemény fémbetétes, ún. „DURO”-láncok használata. Ezek a speciális láncok a hagyományoshoz képest drágák és kicsit lustább eszközök. A lustaság alatt az értendő, hogy a vágás sebessége kisebb, mint a hagyományos láncoké. A téli munkavégzés nehézségeit a munka elhalasztásával nem mindenki tudja elkerülni. Különösen a vállalkozók nem, nekik plusz megpróbáltatást jelent a téli üzem.
A következő fejezetben a téli pihenőre vonuló gépekkel foglalkozunk. Legyen az első az üzemanyag-ellátó rendszer problémája. A hosszú állás régebben nagy károkat okozhatott, különösen a gázosítókban. A gyengébb minőségű, bio összetevőkkel erősen dúsított üzemanyag használatával a gép gázosítójának finom alkatrészein, szűk csatornáiban tavaszra lerakódások képződhetnek. Ezek a tavaszi induláskor kaotikus állapotokat teremtettek. A szakszervizek március, április hónapban levegőt sem tudtak venni a rengeteg indítási probléma miatt. Ki lehetett volna védeni ezeket a hibákat a gép leállításakor a motor teljes szárazra járatásával. Azaz az utolsó cseppig el kell távolítani az üzemanyagot, de nemcsak a tankból, hanem a gázosítóból is. A motor kiszárítása helyett sokan azt választották, hogy 3-4 hetente forróra járatták a gépeiket, így nem rakódhatott le semmi a járatokban, nem volt rá ideje. A felhasználók többsége se az egyik, se a másik módszert nem követte (lusta ember lévén én magam sem). Ennek az lett az ára, hogy tavasszal bekövetkezhetett a meglepetés, nem indult el a gép.
Jó hírrel tudok szolgálni, körvonalazódni látszik a megoldás. A kisgép üzemeltetők és a vállalkozók is, mára teljesen áttértek a prémium üzemanyag (98-100-as oktánszám) használatára. Ezekben az üzemanyagokban jóval kevesebb a nemkívánatos összetevő és mindenben különb a 95-ösnél. A prémium üzemanyagból ugyanazon munka elvégzésével kevesebbet fogyaszt a motor. A fentiek a nagy számok és a hosszú idő (2-3 év) elteltével tényként kezelhetőek. A jó üzemanyag használata a tavaszi induláskor a szakműhelyek túlterhelését is megszüntette. A téma ezen részét lezárva a jó üzemanyag a probléma ezen részét megoldani látszik, legalábbis addig, amíg az illetékesek benzin adalékolásánál mást nem gondolnak.
A téli leálláskor illik letisztítani a gépet kívül, belül. Itt a mosás is szóba jöhet. Mosás után a gépeket csak úgy tegyük el, hogy előtte elindítjuk és forróra járatjuk. A forró alkatrészekről a víz utolsó molekulája is elpárolog. Szélsőséges eset volt, amikor egy cégnél az FS400-as gépet úgy megmosták, hogy a forgattyúsházba került nagy mennyiségű víz tavaszra működésképtelenné tette a motort. A fődarabok a rozsdától jelentősen károsodtak. Drága volt a javítás. Az írás célja nem az, hogy a gép tisztításáról lebeszéljük a felhasználókat, de tegyük ezt körültekintően, és a jószándéktól vezérelve ne csináljunk kárt.
A télire letett gépek vágóeszközeinek élezését illik ellenőrizni, illetve szükség esetén azokat megélezni, legyen az motorfűrész, sövényvágó vagy motoros kasza. Bizonyos vágóeszközöknél (pl. sövényvágó penge) ajánlott némi konzerváló anyaggal védeni a felületeket. Vigyázat! Nem szabad olyan konzerváló anyagot használni, ami az egymáson elmozduló pengéket összetapaszthatja.
A téli üzem, illetve üzemszünet a magasnyomású mosóknál is fontos problémákat vet fel. Akár dolgozunk, akár nem ezekkel a gépekkel, itt a fagyveszély a legnagyobb ellenség. A Stihl mosó berendezéseket úgy tudjuk a legjobban óvni, ha megvédjük a fagytól. Akár üzemben van, akár nem a gép, télen nem lehet fagyveszélyes helyen. A megfagyott víz térfogatnövekedése hegyeket képes megemelni – kis túlzással. A mosóberendezésekben maradt víz megfagyva garantáltan szétnyomja azokat. Lehet kísérletezni a télire letett géppel különféle fagyálló folyadékokkal. (A motor hűtőjének fagyálló folyadékának használata tilos.) Véleményem szerint semmi értelme kísérletezgetni, temperált helyiségben, fagymentes, száraz pincében kell tárolni a mosót és máris minden galiba kizárva! A szelepek, az alkatrészek tömítései, a dugattyúk, a visszacsapó szelepek károsodhatnak, tehát nem érdemes különféle gyanús fagyálló folyadékokkal kockáztatni az amúgy tökéletes gép épségét. A háti permetezőknél is ügyelni kell a fagyveszélyre!
A végéhez közeledve szólni szeretnék még a kenőolajokról, zsírokról. A motorfűrészek láncolaja a hidegben ledermed ugyan, de a szerkezet átmelegedésével itt is javul a helyzet, talán a dermedt láncolaj gépbe töltése okozhat némi gondot. A láncolajat érdemes temperált helyiségben tárolni, a munkaterületen, ha lehet, a furgonban kell hagyni. A hajtóműolajok, hajtóműzsírok ledermedése nem okoz problémát, az üzemelés során a gép hamar temperálja azt.
Végre itt a tavasz! Indulhatnak a gépek! Azaz némelyik csak indulna, de nem teszi. Minden hiába, mintha manók költöztek volna bele télen és elrontották volna azt. Pedig mi, „gondos” üzemeltetők minden fenti jótanácsot betartottunk.
Vicces dolgokat képesek csinálni, de nem a manók, hanem a rovarok. Néhány különc darázsféle állás közben telerakja a kipufogó nyílást sárgás-barnás anyaggal, így gépünk nem tud elindulni, még akkor sem, ha szeretne. Láttam már teljesen telerakott kipufogót is. Egy esetben a bogarak a kipufogón keresztül belemásztak a dugattyú fölé, a gazda balszerencséjére az éppen az alsó holtpontban állt. Az átömlő csatornán lemásztak a forgattyús házba, majd miután felderítették a terepet, a forgattyús házat meghordták az előbb részletezett anyaggal. A fene a gusztusukat! Nem tudom elképzelni azt, hogy mit kedvelnek a kormos, olajos, büdös alkatrészeken? Az viszont biztos, hogy tavasszal szét kellett szedni a Stihl FS450 gép motorját, a javítás nem volt olcsó, sokba került ez a kis „bogarasság”. Tavaszi indulás előtt érdemes egy futó pillantást vetni a kipufogónyílásra, többnyire elég, ha egy csavarhúzóval kibökjük és kitisztítjuk, majd mehet megint minden tovább.
A legvégén egy fejlemény, egy friss, örömteli hír az üzemanyagokról. Egy idő óta megy a huzavona a hatóságokkal, hogy forgalomba lehet-e hozni az alkilát benzineket hazánkban. Ezeket a Stihl cég Nyugat-Európában már évek óta forgalmazza. Nagyon jók a tapasztalatok. A kétütemű motorokhoz a Stihl MOTO MIX, míg a négyüteműekhez a Stihl MOTO 4 PLUS fantázia néven ajánlják. Ezen alkilát üzemanyagok környezetvédelmi paraméterei nagyon, nagyon jók. Egészségkárosító hatásuk minimális, mérgezési osztály nincs, ide nem besorolhatók. Az első részben írtunk a téli leállás során bekövetkező üzemanyagromlásról. A hagyományos benzin a minőségtől függően 3-12 hónapig tartható el. (Ezért is okoz annyi problémát.) A MOTO MIX és a MOTO 4 PLUS szavatosságára 5 éves ígéret van. A környezetvédelem és az egészvédelem mellett a motorok számára is kiváló paraméterekkel rendelkeznek. Van néhány vevőnk, akik évek óta Ausztriából veszik, és nem hajlandóak hagyományos benzinnel, illetve keverékkel dolgozni. 2023 közepére várhatóan a Stihl új üzemanyagai forgalomban lesznek Magyarországon is. Nagyon sok műszaki problémát megoldanának. Mint minden jó dolognak, ennek is ára van. Jóval drágább áron várható, mint a benzin. Jelenleg Ausztriában 5 liter 33-35 Euróba kerül. Reményeink szerint nálunk olcsóbb lesz. Meggyőződésem, hogy itt is „a legdrágább a legolcsóbb”.
Miután majdnem mindent megbeszéltünk a téllel kapcsolatban, mindenkinek jó egészséget, áldott karácsonyt, boldog, békés új évet kívánok! A békesség már nagyon ránk férne!!!
Szerző: Horváth András